Dobrá volební/reklamní kampaň, je když … !?

Vracím se takhle z dovolené po staré známé silnici, když mě najednou praští do oka billboard. Na něm babička s kupou dětí a velkými písmeny: “Dobrý den je, když vnoučatům chutná!”, podepsáno KDU-ČSL. Nestačím se divit a marně se ptám: Co tím chtěl básník říci.

Postupně jsem objevila další variace na toto téma, a některé ve všech ohledech vymakanější. Ne že by se nenabízely různé, různě divoké interpretace, nicméně od billboardu očekávám jasné poselství, a od volební propagace jsem očekávala jasné sdělení. Donutila jsem se tedy pozorně se rozhlédnout a přečíst si i ostatní volební poutače a zjistila jsem, že KDU je sice nejzářivějším, ale zdaleka ne jediným případem absence informační hodnoty. Modrý apel na rozum, oranžové ´tytyty´před pravicí, či zelená ´politika s ženskou tváří´ nám také nic moc neříkají o strategiích jednotlivých stran. Nicméně, u nich se nejedná o jedinou viditelnou stránku kampaně.

V první chvíli jsem byla pohoršená. Pobuřoval mě dojem, že politici již rezignovali na volební sliby, že místo toho, aby prezentovali konkrétní plán (i přes to, že mu nikdo příliš neuvěří), vzdali se informativnosti ve prospěch snahy upoutat pozornost. Podobnou reakci jsem našla i zde. Ztotožňuji se s pocity, které jiný autor popisuje na svém blogu, nicméně diskuse pod ním mě inspirovala k novému pohledu na věc.

Potřebujeme opravdu tak informacemi nabité poutače? Neplní snad jediný účel? Být reklamou!? A tak jako billboard s reklamou na prací prášek, nenabízí návod k použití pračky, tak nemusí volební plakát popisovat volební program? Uznávám, že cvičně si rozdělit volební kampaň na volební program a reklamní kampaň, by pomohlo zodpovědět si mnohé nejasnosti. Na jedné straně reklamní agentura odvede svůj díl práce při hledání vhodných barviček, změnách volebních log, vybírání fotek se správným úsměvem a nejhezčím dítětem, umísťování poutačů na správně viditelná místa, aby účinně praštila do nosu i normálně se nezajímající voliče. Na druhé straně každá strana se prezentuje pomocí médií (která uvědomělý občan instinktivně vyhledává), která jim dovolí lépe se vyjádřit, a náležitě přednést a objasnit zamýšlené kroky. To vše v ideálním světě.

Samozřejmě existuje oficiální zdůvodnění výběru této reklamní strategie. Uznávám, že spokojený občan jako hlavní meta, je krásná myšlenka. Nejsem si ale jistá zda ona samotná by stačila na celou volební kampaň. Nicméně o ´Dobrý den je, když …´ se mluví. ´Dobrý den je, když …´je kontroverzní. A kontroverzní reklama = účinná reklama.

To vše znamená, že kdykoli pojedu domů okolo zmíněného billboardu, řeknu si: smekám před Vámi, podařilo se Vám mě chytnout, je jedno či úmyslně nebo neúmyslně, ale povedlo se. Důvody proč Vás volit si sice musím dohledat jinde, ale co určitě nezapomenu? … KDU se stále drží na politické a volební scéně!

Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

Můžete sledovat každou odpověď na tento příspěvek službou RSS 2.0. Můžete napsat odpověď, nebo využít trackback z vašeho vlastního webu.

Napište komentář

XHTML: Můžete použít tyto štítky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>